نقاشی پارچه هنریست کاملاً کاربردی که یک هنرمند می تواند هر متریال پارچه ای اعم از الیاف طبیعی و مصنوعی را نقش و نگاری تازه و زیبا بزند و طبق سلیقه خود پارچه یا لباس، تیشرت، کیف، کفش، شال، مانتو و…. را نقاشی کند.

این هنر از دیرباز در ایران قدمت دارد که به شکل قلمکاری و چاپ روی پارچه آغاز شده تا بدین جا که هنرمند با قلمو تمام جزء به جزء نقاشی را پیاده می کند. نقاشی پارچه جزء دسته کارهایی محسوب می شود که علاوه بر لذت درونی می‌توان به عنوان شغل به آن نگاه کرد و کسب درآمد کرد. بسیاری از مردم هستند که دوست دارند طرح های مورد علاقه خود را  روی لباسهایشان بیندازند. به همین دلیل با مراجعه به یک هنرمند این  نیاز خود را برآورده  کرده  و این امر موجب، رضایت درونی آنها را فراهم می کند. در این هنر بسیاری ازهنرمندان هستند که از رنگهای اکرلیک استفاده می کنند که این کار اشتباه  است. به این دلیل که رنگ اکرلیک وارد بافت پارچه نمی شود و یک لایه ضخیم از رنگ روی پارچه به وجود می آورد و لطافت پارچه از بین می رود. با پیشرفتی که این هنر داشته رنگ های متنوع و خوبی به لحاظ کیفی اعم از ایرانی و خارجی تولید می شود که باعث می شود لطافت پارچه حفظ و در تارو پود پارچه نفوذ کرده و به نظر می رسد که این نقاشی جزئی از پارچه باشد. نقاشی روی پارچه های مختلف با تکنیک های مختلف قابل اجراست برای هر پارچه تکنیکی متفاوت در نظر گرفته می شود. در این راه اگر با انواع چاپ های دستی آشنایی داشته باشید بسیار کارگشاست و چه بسا بسیاری از کارها را می توان ابتدا با چاپ اجرا کردذ و سپس با نقاشی پارچه، ریزه کاریها را با قلمو نقش زد. رنگهای پارچه در بافت پارچه نفوذ کرده و برای ثبات رنگها بعد از اتمام نقاشی باید از پشت پارچه، به مدت ۵ دقیقه اتو شود تا اینکه رنگها فیکس شوند. برای شستشو بهتر است با دست شستشو انجام شود و حرارتی بین ۳۰ تا ۴۰ درجه سانتیگراد در نظر گرفته شود و بهتر است از مواد شوینده ای که آنزیم آن خیلی قوی نباشد، استفاده کرد.

 موفقیت هنر طراحی نقاشی

این هنر همانطور که به آن اشاره شد بسیار کاربردیست چه بسا این هنر وارد دنیای مد شده و بسیاری از برندهای معروف روی کیف، مانتو، شلوار، کفش، تیشرت و… نقاشی هایی با دست انجام می دهند و همچنین می توان  ازاین هنر می توان برای دکوراسیون خانه استفاده کرد به طور مثال نقاشی روی کوسن، پرده، مبل، رومیزی، رانرو… هر هنرمند به طور تخصصی یک فیلد را در اینباره در نظر بگیرد بسیار موفق می شود.نقاشی پارچه در واقع یک تکنیک  است و احتیاج به داشتن مهارت در نقاشی ندارد و با گذراندن یک دوره کارهایی بسیار زیبا می توانید ارائه دهید. یادگیری نقاشی روی پارچه کمک می کند خیلی راحت طرح و نقشی را که دوست دارید روی پارچه های ساده بیندازید و همین طور اگر لباسی دارید که دلتان را زده با استفاده از نقاشی روی پارچه آن را تغییر بدهید و یک کار جدید و دوست داشتنی داشته باشید.

 

 

باید نکات مقدماتی و مواد لازم برای شروع آموزش نقاشی روی پارچه و لباس را بشناسید. پارچه را می شود با رنگ های مخصوص پارچه و یا رنگ های آکریلیک نقاشی کرد. رنگ های مخصوص پارچه نیاز به مکمل ندارند و میتوان از آنها به تنهایی استفاده کرد.اما به دلیل کمی گرانتر بودنشان برای شروع کار بهتر است از رنگ های آکریلیک استفاده کنید. برای استفاده از رنگ های آکریلیک باید به اندازه یک سوم رنگ چسب بیندر نیز اضافه شود و اگر رنگتان سنگین و غلیظ است قلم مویتان را کمی خیس کنید. (هرگز به رنگ تان آب اضافه نکنید)

 

اگر نقاشی شخصی خوب نباشد می توانید برای نقاشی روی لباس  از شابلون استفاده کنید، اگر نقاشی شما خوب است و نمی خواهید از شابلون استفاده کنید به سایزهای مختلفی قلم مو احتیاج دارید.

دیدگاهتان را بنویسید