روش‌های دیجیتال مارکتینگ

  • بازاریابی محتوایی
  • بازاریابی معارفه‌ای (Affiliate Marketing)
  • بازاریابی ایمیلی
  • بهینه‌سازی برای موتورهای جست‌وجو
  • بازاریابی موتورهای جست‌وجو
  • تبلیغات کلیکی

 

 

بازاریابی محتوا (content marketing )

نوعی از بازاریابی است که به فرایند تولید و به اشتراک گذاری محتوایی که باعث حفظ مشتریان قبلی و بدست آوردن مشتریان جدید می‌شود، می‌پردازد. این محتوا و اطلاعات می‌تواند به انواع مختلفی چون اخبار تحلیلی، ویدیو، کتاب الکترونیکی، اینفوگرافی، مطالعه موردی، راهنما و دستور العمل‌ها، سوالات و پاسخ، مقالات و تصاویر و… تولید و منتشر گردد .

بازاریابی محتوا یکی از رویکردهای استراتژیک بازاریابی است که بر تولید و توزیع محتوای ارزشمند، مرتبط و سازگار با اهداف برندها متمرکز شده است. بازاریابی محتوا به دنبال جذب، حفظ و تعامل با مخاطبانی است که به وضوح تعریف و شناخته شده هستند. این عمل با هدف هدایت کاربران برای انجام اقداماتی سودده صورت می‌گیرد.

استراتژی محتوا چیست؟

وجه تمایز بازاریابی محتوا و تبلیغات

بازاریابی محتوا دو تفاوت عمده نسبت به تبلیغات دارد. اول اینکه محتوا را در رسانه‌های تحت مالکیت خود پخش خواهد نمود. چنانچه این محتوا در رسانه‌ای که خریداری شده پخش شود به آن تبلیغات گفته می‌شود. دوم اینکه استراتژی بازاریابی محتوا بیشتر جذب کننده است تا تهاجمی، محتوا هرگز مزاحمت ایجاد نمی‌کند بلکه باعث جذب افراد می‌گردد .همچنین بازاریابی محتوا رابطه علت و معلولی ندارد و همچنین اندازه‌گیری نتایج معمولاً کار دشواری است. بازاریابی محتوا یکی از ابزارهای متنوعی است که به وسیله آن می‌توان پیام را به مشتری ارسال کرد و آنها را برای خرید متقاعد نمود. تفاوت دیگر بازاریابی محتوا زمان بر بودن و پر هزینه بودن آن نسبت به تبلیغات می‌باشد .

انسان امروز، تحت هجوم گسترده تبلیغات قرار گرفته است. اگر زمانی تبلیغات می‌توانست (هرچند برای کوتاه‌مدت) مزیتی رقابتی بوده و موجب ایجاد یا افزایش سهم بازار شده و فروش را گسترش دهد، امروز برای بسیاری از شرکت‌ها و سازمان‌ها، صرفاً عامل «همپایی رقابتی» است. وقتی چند تولیدکننده بزرگ محصولات یا خدمات مشابه، همگی تبلیغ می‌کنند، تبلیغ کردن مشتری جدیدی نخواهد آورد. اگرچه ممکن است تبلیغ نکردن، مشتری‌های فعلی را از دست ما بگیرد. با فرض پذیرش هجوم تبلیغاتی و اینکه با حفظ استراتژی‌های قدیمی تبلیغاتی، هزینه تبلیغات در مقایسه با نتایج آن، افزایش می‌یابد؛ بنابراین در بلند مدت هزینه‌های بازاریابی محتوا به مراتب کمتر از هزینه‌های تبلیغات خواهد داشت .

 

 

تا به امروز دیدگاه‌ها و نظرات مختلفی، درباره استراتژی محتوا بیان شده است، اگر بخواهیم پی دلیل آن باشیم به این جواب خواهیم رسید، که هر کس استراتژی مربوط به خودش را با استفاده از تجربیات قبلی دارد!

همانند فرماندهان جنگ هیچ وقت با استراتژی کپی یا مشترک جنگ نمی‌کنند! آنها استراتژی مربوط به خودشان را دارند، در استراتژی محتوا نیز همینگونه است، و اینکه بهترین استراتژی برای کسب و کار y ممکن است بدترین استراتژی برای کسب و کار x باشد؛ که در این مقاله قصد داریم تا به بررسی آن بپردازیم.

اما به طور کل استراتژی محتوا به قانون‌هایی گفته می‌شود که محتوای تولید شده را ملزم به رعایت آن می‌کند. این قانون‌ها شامل تجربه، شناخت، بررسی و آموخته‌های یک استراتژیست محتواست.

ساختار بازاریابی معارفه‌ای

در این سیستم چهار بازیگر اصلی وجود دارند:

  • کسب و کار که خرده‌فروش و یا برند نیز نامیده می‌شود.
  • شبکه که برای معارفه‌ استفاده شده و پرداخت‌ها را نیز مدیریت می‌کند.
  • ناشر که همکار یا معرف نیز نامیده می‌شود.
  • مشتری

این بازار رفته رفته پیچیده‌تر شده است و اینک شاهد ظهور دسته ثانویه‌ای از بازیگران هستیم که شامل آژانس‌های مدیریت معارفه‌، فرا معرفان و فروشندگان شخص ثالث هستیم.

بازاریابی به روش معارفه‌ای با دیگر روش‌های بازاریابی اینترنتی تا حدودی همپوشانی دارد، چون معرف‌ها غالباً از روش‌های معمول تبلیغاتی استفاده می‌کنند. این روش‌ها شامل بهینه‌سازی ارگانیک برای موتور جستجو (SEO)، بازاریابی به روش پرداخت به موتور جستجو (PPC)، بازاریابی ایمیلی، بازاریابی محتوا و در برخی موارد نمایش تبلیغات هستند. از سوی دیگر معرفان غالباً از تکنیک‌های سنتی مانند انتشار مطالبی در ارتباط با بررسی محصولات یا خدمات پیشنهادی از سوی شرکایشان، کمتر استفاده می‌کنند.

بازاریابی معارفه‌ای یا همکاری در فروش به طور معمول با بازاریابی ارجاعی (Referral marketing) اشتباه گرفته می‌شود، چون در هر دو شکل از بازاریابی، از طرف‌های ثالث برای افزایش فروش استفاده می‌شود. با این وجود این دو شکل از بازاریابی بر اساس روش افزایش فروش، کاملاً متفاوت از هم هستند. در روش بازاریابی معارفه‌ای صرفاً بر روی انگیزه‌های مالی معرفان تکیه می‌شود در حالی که روش بازاریابی ارجاعی (تبلیغ دهان‌به‌دهان) بیشتر بر روی روابط شخصی و ایجاد اعتماد در مشتری استوار است.

بازاریابی معارفه‌ای غالباً از سوی تبلیغ دهندگان مورد کم‌توجهی قرار می‌گیرد. با این که استفاده از موتور جستجو، ایمیل و نمایش مطالب از وب‌سایت‌های دیگر توجه خرده‌فروشان آنلاین را بیشتر جلب می‌کند؛ اما بازاریابی معارفه‌ای علاقه چندانی در این قشر برنمی‌انگیزد. با این حال معارفه‌ همچنان از نقش مهمی در راهبردهای بازاریابی خرده‌فروشان آنلاین برخوردار است.

ایمیل مارکتینگ یکی از بهترین و مقرون به صرفه‌ترین روش‌های ارتباطی و تبلیغاتی برای مخاطبان هدف است که به ویژه برای ارتباطات کاری و تبلیغاتی اثربخشی زیادی دارد. به همین دلیل است که صندوق دریافتی ایمیل یا حتی قسمت هرزنامه‌های (spam) ما پر از ایمیل‌های مختلف تبلیغاتی است. اما این روزها بسیاری از شرکت‌ها تلاش می‌کنند تا به صورت هدفمند با مخاطبان خود ارتباط برقرار کنند تا نرخ تبدیل بیشتری داشته باشند.
از سوی دیگر لزوما تمام روش‌های تبلیغاتی نیازمند هزینه هنگفت نیست و با استفاده از ابزارهای کارامدی چون ایمیل، محتوای جذاب، پیشنهادات ویژه و یک فراخوانی مناسب (Call To Action) می‌توان مشتریان زیادی جذب کرد.
با اینکه ابزارهای تبلیغاتی مختلف در فضای آنلاین فراگیر شده‌اند، اما هنوز هم خیلی‌ها به بازاریابی با ایمیل باور دارند و معتقدند اگر بتوان به درستی از آن استفاده کرد، می‌توان نتایج خوبی گرفت. در این مطلب می‌خواهیم به صورت جامع پیرامون این مبحث صحبت کنیم که بازاریابی ایمیلی چیست و چه مزایایی دارد.

 

ایمیل مارکتینگ چیست؟

به استفاده از ابزار ایمیل و ارسال پیام به مخاطبان هدف در راستای جذب مشتریان جدید و حفظ رابطه با مشتریان قدیمی، ایمیل مارکتینگ گفته می‌شود. محتوای پیام شما می‌تواند شامل تبلیغات، محتوای کاربردی، تخفیف‌ها و پیشنهادات جذاب و متفاوت و… باشد.
شما در هر مرحله از استراتژی خود همانند برندسازی و آگاهی از برند، ترغیب به خرید، وفادارسازی، حفظ مشتریان و… می‌توانید سراغ بازاریابی ایمیلی بروید. استفاده از ایمیل ظرفیت‌های بسیار بالایی دارد در بسیاری از موارد از آنها بی‌خبر هستیم و نمی‌توانیم به درستی از آن سود ببریم.
با این اوصاف به نظر می‌رسد پیش از شروع هر موضوعی باید ابتدا به تاریخچه ایمیل مارکتینگ بپردازیم و با چه هدفی شکل گرفته است. بعد از اطلاع از مباحث مقدماتی است که می‌توانید قسمت‌های پیشرفته و حرفه‌ای این شیوه از مارکتینگ را به خوبی پیاده سازی کنید.

 

تاریخچه ایمیل مارکتینگ

گری توئرک اولین کسی است که 41 سال پیش توانست ایمیلی را به صورت انبوه برای 400 نفر از مشتریان سازمان تجهیزات دیجیتال (DEC) ارسال کند و فروش 13 میلیون دلاری را رقم بزند. بعد از این اتفاق او را پدر اسپم دنیا نامیدند. اما خود او معتقد بود چون ایمیلش را به صورت هدفمند برای مخاطبان هدف ارسال کرده است باید لقب پدر ایمیل مارکتینگ دنیا را به او بدهند.
حد فاصل سال‌های 1990 تا 2000 با فراگیر شدن استفاده از اینترنت، سبک زندگی و کاری مردم دستخوش تغییرات زیادی شد. در همین راستا Hotmail به عنوان اولین سرویس ایمیل تحت وب فعالیت خود را به صورت رایگان شروع کرد تا بازاریابان بتوانند از ظرفیت‌های آن در راستای دیجیتال مارکتینگ استفاده کنند و هزینه‌های بازاریابی مستقیم حضوری یا تلفنی را کاهش دهند.

بهینه سازی موتورهای جستجو (SEO) چیست؟

سئو چیست؟

سئو از عبارت Search Engine Optimization به معنای بهینه سازی موتور جستجو گرفته شده است. سئو شامل تکنیک‌های است که باعث می شود وب سایت شما به افرادی که به دنبال محصول یا خدمات شما از طریق موتورهای جستجو مانند بینگ و یاهو و گوگل هستند، معرفی شود. قرار گرفتن وب سایت شما در رتبه‌های بالا در صفحات نتایج موتور‌های جستجو بسیار ارزشمند است، در واقع این یک تبلیغ رایگان برای کسب و کار شما در بهترین فضای تبلیغاتی جهان است. این فرآیند باعث می شود ترافیک رایگان و طبیعی از سمت موتورهای جستجو همچون گوگل به سمت وب سایت شما هدایت شود. در محیط بسیار رقابتی امروز، سئو از اهمیت زیادی برخوردار است. روزانه میلیون ها کاربر از موتورهای جستجو برای یافتن پاسخ مشکلات و سوالات خود کمک می گیرند. سئو به دو بخش کلی سئو داخلی (On-Page SEO) و سئو خارجی (Off-Page SEO) تقسیم می شود.

سئو داخلی یا بهینه سازی درونی سایت چیست؟

سئو داخلی به کنترل مستقيم محتويات وب سايت اعم از متن، تصوير، پيوند و … می پردازد؛ به طور کلي هر چيزي که در وب سايت بارگذاری شود، به SEO On Page مربوط می شود. هر گونه تغييری که در محتويات یک وب سايت ايجاد شود در نتايج جستجو تاثير گذار است بنابراين خيلي مهم است که سئو داخلی به درستی قبل از سئو خارجی انجام شود.

موارد مهم در سئو داخلی سایت :

1- کلمات کلیدی (Keywords) : هر صفحه دارای یک هدف و موضوع مشخص است که با استفاده از کلمات کلیدی آن می توان محتوا و موضوع صفحه را به موتورهای جستجو انتقال داد.

2- تگ عنوان: (Title Tags)  عنوان صفحه در صفحه نتایج موتور جستجو و همچنین در تب مرورگر قابل مشاهده است. تگ عنوان اهمیت بسیار زیادی در سئو دارد.

3- تگ Header tags) H) :بیشتر صفحات وب سایت به چند بخش و سرفصل تقسیم می‌شوند که با تگ‌های h  نمایش داده می شوند. تگ <h1>  می‌تواند شامل کلمه کلیدی اصلی باشد و دیگر تگ‌ها شامل h2 تا h6 دارای کلمات مترادف باشند.

4- بهینه سازی محتوا (Content Optimization) : محتوای صفحه و محتوا باید شامل کلمه کلیدی اصلی و حداقل با طول ۳۰۰ کلمه باشد. اگر به صورت مداوم محتوای بی کیفیت و کوتاه انتشار داده شود، ممکن است به دلیل ارائه محتوای نازک (thin content) وب سایت، دچار خطای الگوریتم گوگل پاندا شود.

5- لینک های داخلی (Internal Linking) :  منو و لینک‌های ناوبری (navigation bars) باعث می‌شوند که مهم‌ترین بخش‌ها و دسته‌های وب سایت را به کاربران و موتورهای جستجو معرفی کرد؛ بنابراین از سالم بودن و در دسترس بودن این لینک‌ها باید اطمینان حاصل شود. همچنین هنگامی که در یک مقاله امکان ارتباط با بخش‌ها و دیگر مقالات مرتبط فراهم است حتما باید لینک داخلی (Internal Linking) را در نظر گرفت.

6- ساختار آدرس ها  (SEO-Friendly URL) : ساختار URL از اهمیت زیادی برخوردار است زیرا به موتورهای جستجو کمک می کند تا درک بهتری از محتوا و آدرس صفحه داشته باشند. با قرار گرفتن کلمه کلیدی در URL یک صفحه حتی کاربران نیز می‌توانند محتوای آن را حدس بزنند.

7 – انتخاب نام و توصیف تصاویر(Alt Tags)  : تصاویر به کار رفته در وب سایت باید از طریق تگ Alt بهینه سازی و قابل توصیف شوند.

8- باید اطمینان حاصل شود که ساختار کدنویسی معتبر (valid) و معماری سایت استاندارد است.

9- باید اطمینان حاصل شود که وب سایت برای نمایش در تلفن هوشمند و تبلت و دیگر دستگاه ها بهینه و واکنش‌گرا(ریسپانسیو) است.

10 – باید اطمینان حاصل شود که صفحات سایت با سرعت مناسبی بارگذاری می شوند. سرعت سایت از عوامل بسیار مهم در رتبه‌‌بندی گوگل است و حتی موجب کم یا زیاد شدن نرخ خروج از سایت (Bounce rate) می شود.

سئو خارجی سایت چیست؟

سئو خارجی به مجموعه عوامل و فاکتورهایی که مربوط به خارج از محیط سایت است گفته می شود. سئو خارجی از دید موتورهای جستجو اهمیت بسیار بالایی دارد. در واقع میزان محبوبیت و نفوذ یک سایت در سطح وب با سئو خارجی مشخص می شود. اگر همه این عوامل با روند طبیعی انجام شود نتیجه بسیار خوبی خواهد داشت. مهمترین اصل سئو خارجی، طبیعی بودن یا طبیعی نمایش دادن آن است. باید Off Page SEO به نحوی انجام شود که موتورهای جستجو آن را غیر طبیعی تشخیص ندهند. سئو خارجی مانند شمشیر دولبه است یعنی همان قدر که می تواند برای یک سایت مفید باشد می تواند به همان اندازه مضر نیز باشد و باعث شود یک سایت جایگاه خود را از دست دهد و رتبه آن کاهش یابد.

موارد مهم در سئو خارجی سایت :

1- لینک بیلدینگ یا لینک سازی :

لینک بیلدینگ یا لینک سازی به مجموعه فرآیند هایی گفته می شود که می توان انجام داد تا بک لینک های معتبر از دیگر سایت ها را دریافت کرد. لینک بیلدینگ پرکاربردترین و تاثیر گذارترین عامل رتبه بندی در بهینه سازی خارجی یا سئو خارجی به شمار می‌رود. لینک سازی معمولا با تمرکز روی عبارات یا کلیدواژه های خاصی انجام می گیرد.

یکی از روش های دریافت بک لینک، تولید محتوای اختصاصی و ناب می باشد. به طور مثال وقتی مقاله ای در زمینه روش های کاهش وزن منتشر می شود، ممکن است تعدادی از کاربران سایت، این مقاله را در شبکه های اجتماعی با دوستان خود به اشتراک می گذارند یا از طریق سایت و یا وبلاگ خود به مقاله مورد نظر لینک منبع می دهند. درواقع با این کار به گوگل می فهمانیم که این صفحه دارای اطلاعات معتبر و مفیدی است.

از دیگر روش های دریافت بک لینک می توان موارد زیر را نام برد:

خرید بک لینک، رپورتاژ خبری، وبلاگ نویسی، کامنت گذاری در سایت‌ها، ارسال پست در انجمن‌ها، ثبت سایت در دایرکتوری‌، شرکت در سایت‌های پرسش و پاسخ، و… .

2- شبکه های اجتماعی :

شبکه های اجتماعی می توانند به عنوان مکملی در کنار روش های دیگر بهینه سازی خارج سایت (سئو خارجی) به کار روند و سیگنال های مثبت را به سمت سایت هدایت کنند. با اشتراک گذاری مطالب در شبکه های اجتماعی می توان ترافیک سایت را افزایش داد.

3- ثبت در گوگل مپ :

یکی از موارد سئو محلی، ثبت موقعیت مکانی خود در گوگل است. این کار اثرات مثبتی بر روی سایت دارد. احتمال جذب ترافیک از طریق نتایج جستجو توسط کسانی که در محدوده جغرافیایی شما سرچ می کنند، بیشتر است.

4- تولید محتوا :

تولید محتوا  براساس اصول سئو یکی از بهترین راه ها برای بهبود رتبه سایت است. با تولید محتوای منحصر به فرد و جدید، می توان بهانه ای برای برگرداندن کاربران به سایت ایجاد کرد. موتورهای جستجوگر هم زمان که سایت در حال به روز رسانی است، به طور پیوسته سایت را بررسی می کنند( می خزند).